Slechte start op NK slalom in Hoorn

Geplaatst: augustus 30, 2010 in Home

Nadat de formula surfers Zaterdag na 4 heats back-to-back vermoeid van het water kwamen en de windverwachtingen voor zondag nogsteeds goed leken te zijn werd er voor die dag de beslissing genomen te gaan slalommen. De windvoorspellingen waren van 4 t/m 7 bft. en dus besloot ik zondagochtend, toen er nog geen zuchtje wind stond, maar mijn hele range aan zeilen op te tuigen. 6.2 ,7.0, 7.8 ,8.6: Het kon maar klaar liggen.

De baan werd net als de formula baan de dag ervoor ver van de oever af gelegd omdat er grote wiervelden rondom de kust dreven. Ik zat in de eerste heat en ging dus vrij vroeg het water op met de 7.8 om me richting start te begeven. Eenmaal daar aangekomen waren ze nog bezig de baan goed te leggen en ze vroegen me te helpen de boeien goed te leggen en het baanyje vast een keer te varen. Door de toenemende wind wou ik eigenlijk mijn richting kant om mijn zeil in te wisselen voor wat kleiners, maar ik besloot ze eerst maar even snel te helpen. Hierna ben ik dan naar de kant gevaren om snel te wisselen. Dat ging ook snel, maar niet snel genoeg… want ze starte heat 1 al toen ik nog halverwege mijn terugreis naar de start was! Ik was dus te laat voor mijn eerste heat, helemaal “pist-off” belandde ik dus meteen al bij de losersfinal. deze wist ik wel te winnen, maar daar word je natuurlijk de eerste eliminatie ronde niet echt vrolijker van. Heel stom dus van me… Won’t happen again!

De tweede eliminatie ronde waagde ik het dus niet te laat te komen. Na een goede start de eerste ronde door, ook de tweede ronde had ik een goede start en kwam ik als 4de bij de eerste boei aan. De wind begon door aankomende donderwolken wel te puisen wat het zelfs moeilijk maakte te gijpen en toen het begon te stort regenen was het ook moeilijk te zien waar je heen voor. Al bikkelend tegen wind en regen finishde ik toch op een 3de plek. Door dus naar de finale. Maar die kon niet meer gevaren worden doordat de wind spontaan van richting veranderde en de naderende donderwolken te gevaarlijk werden. Dat was mteen het einde van de dag. De eliminatie zal volgend weekend op Amstelmeer afgevaren worden. Na een slechte start van het NK Slalom heb ik daar dus kans om me weer wat te beteren… we will see what happens, stay Tuned! ;)

Geef een reactie

